Legal Protection Efforts and Islamic Business Ethics Analysis of Hidden Defect Products in Online Transactions
DOI:
https://doi.org/10.58824/mediasas.v8i3.369Keywords:
Hidden Defective Products, E-commerce, Islamic Business Ethics, Consumer ProtectionAbstract
A hidden defective product in an online buying and selling transaction is selling a product whose condition is not in accordance with the original purpose of making the product. The product does not meet the proper product standards and has decreased function due to damage caused by the negligence of business actors, whether intentional or not. The most widely used platform in online buying and selling is personal media or social media, where there are only two parties to the trade agreement, namely business actors and consumers, so legal protection for consumers in this phenomenon is absolute and very much needed. The existence of a form of consumer loss from the case of hidden defective products certainly violates what is the provision of muamalah in sharia. Therefore, this research aims to analyze the application of Islamic business ethics to hidden defective products in online trade transactions and legal protection efforts that can be provided to consumers who suffer losses due to hidden defective products. This research uses the normative juridical analysis method to see the extent of legal protection efforts against consumers and how Islamic business ethics view the phenomenon. This study concludes that business actors who deliberately sell hidden products in online buying and selling clearly violate Islamic business ethics which prohibit hiding defective goods, unlike business actors who do not know the defects in the product, but business actors still have an absolute obligation to be responsible to consumers. The form of legal protection efforts for consumers of hidden defective products has been regulated in such a way in Law Number 8 of 1999 concerning Consumer Protection and the Civil Code.
[Produk cacat tersembunyi dalam transaksi jual beli online adalah menjual produk yang kondisinya tidak sesuai dengan tujuan awal pembuatan produk. Produk tersebut tidak memenuhi standar produk yang semestinya dan mengalami penurunan fungsi akibat kerusakan yang disebabkan oleh kelalaian pelaku usaha, baik disengaja maupun tidak. Platform yang paling banyak digunakan dalam jual beli online adalah media personal atau sosial media, yang mana hanya terdapat dua pihak yang melakukan perjanjian perdagangan yaitu pelaku usaha dan konsumen, maka perlindungan hukum terhadap konsumen dalam fenomena ini bersifat mutlak dan sangat dibutuhkan. Adanya bentuk kerugian konsumen dari kasus produk cacat tersembunyi tentu saja melanggar apa yang menjadi ketentuan bermuamalah dalam syariat. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk melakukan analisis terhadap penerapan etika bisnis Islam terhadap produk cacat tersembunyi dalam transaksi perdagangan secara online dan upaya perlindungan hukum yang dapat diberikan kepada konsumen yang mengalami kerugian akibat produk cacat tersembunyi. Penelitian ini menggunakan metode analisis yuridis normatif untuk melihat sejauh mana upaya perlindungan hukum terhadap konsumen dan bagaimana pandangan etika bisnis Islam terhadap fenomena tersebut. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pelaku usaha yang sengaja menjual produk tersembunyi dalam jual beli online jelas melanggar etika bisnis Islam yang melarang untuk menyembunyikan barang cacat, berbeda halnya dengan pelaku usaha yang tidak mengetahui adanya cacat pada produk tersebut, namun pelaku usaha tetap memikul kewajiban mutlak untuk bertanggungjawab kepada konsumen. Adapun bentuk upaya perlindungan hukum bagi konsumen atas produk cacat tersembunyi telah diatur sedemikian rupa dalam Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen dan Kitab Undang-Undang Hukum Perdata.]
Downloads
References
Arifin, Z., Handayani, E. P., & Bayhaqi, N. G. (2024). Development of a compensation mechanism and legal reporting framework for consumers. Indonesia Law Reform Journal, 4(3), 275–288. https://doi.org/10.22219/ilrej.v4i3.36234
Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. PT Rineka Cipta.
Ariyanto, B., Purwadi, H., & Latifah, E. (2021). Tanggung jawab mutlak penjual akibat produk cacat tersembunyi dalam transaksi jual beli daring. Refleksi Hukum: Jurnal Ilmu Hukum, 6(1), 107–126. https://doi.org/10.24246/jrh.2021.v6.i1.p107-126
Ashofa, B. (2003). Metode penelitian hukum. Rineka Cipta.
Asnawi, H. F. (2004). Transaksi bisnis e-commerce perspektif Islam. Magistra Insania Press.
Badan Pusat Statistik. (2023). ECommerce 2022/2023 01. https://www.bps.go.id/
Fauzi, A. S. (2017). Transaksi jual-beli terlarang; ghisy atau tadlis kualitas. Mizan: Journal of Islamic Law, 1(2). https://doi.org/10.32507/mizan.v1i2.9
Foohey, P. (2017). Calling on the CFPB for help: Telling stories and consumer protection. Law and Contemporary Problems, 80(3), 177–209. https://www.jstor.org/stable/45020076
Gao, Y., & Wu, X. (2010). A cognitive model of trust in e-commerce: Evidence from a field study in China. Journal of Applied Business Research, 26(1). https://doi.org/10.19030/jabr.v26i1.275
Nugraheni, H. T., & Suraji, S. (2024). Perlindungan hukum bagi pihak pembeli akibat cacat tersembunyi pada transaksi e-commerce melalui marketplace Shopee. Aliansi: Jurnal Hukum, Pendidikan dan Sosial Humaniora, 1(2), 209–220. https://doi.org/10.62383/aliansi.v1i2.107
Hidayat, R. A. R., & Ihya, R. (2024). Perlindungan hukum terhadap konsumen pengguna obat yang beredar luas di pasaran. Kultura: Jurnal Ilmu Hukum, Sosial, dan Humaniora, 2(2). https://doi.org/10.572349/kultura.v2i2.1038
Karim, A. A. (2018). Ekonomi mikro Islam. PT RajaGrafindo Persada.
Kurniaty, Y. (2019). The urgency of ethics in Islamic business for the onlineshop seller in e-commerce. Justicia Islamica, 16(2), 269–290. https://doi.org/10.21154/justicia.v16i2.1710
Lengkong, L. Y., Situmeang, T., & Indraswari, S. H. (2024). Perlindungan hukum terhadap konsumen jasa titip online dari cacat barang. Jurnal Hukum To-Ra: Hukum untuk Mengatur dan Melindungi Masyarakat, 10(2), 187–199. https://doi.org/10.55809/tora.v10i2.345
Mahkamah Agung RI, & Ditjen Badilag. (2013). Kompilasi Hukum Ekonomi Syariah (KHES). Ditjen Badilag Mahkamah Agung RI.
Manan, A. (2012). Hukum ekonomi syariah dalam perspektif kewenangan peradilan agama. Prenada Media Group.
Masykuroh, N. (2020). Etika bisnis Islam. Media Karya Publishing.
Muhaimin. (2020). Metode penelitian hukum. Mataram University Press.
A’yun, N., An, Q., Chusma, N. M., Putri, C. N. A., & Latifah, F. N. (2021). Implementasi etika bisnis Islam dalam transaksi jual beli online pada e-commerce popular di Indonesia. JPSDa: Jurnal Perbankan Syariah Darussalam, 1(2), 166–181. https://doi.org/10.30739/jpsda.v1i2.998
Rachmawati, D. (2024, January 23). YLKI ungkap pengaduan konsumen terbanyak di sektor e-commerce. Bisnis.com. https://ekonomi.bisnis.com/read/20240123/12/1734816/ylki-ungkap-pengaduan-konsumen-terbanyak-di-sektor-e-commerce
Republik Indonesia. (1999). Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/45288/uu-no-8-tahun-1999
Rodríguez, N., Castillo-Palacios, F. W., & Villanueva-Butrón, G. V. (2025). E-commerce as a strategy to promote competitiveness in MSMEs of female entrepreneurs of Catacaos, Piura [El comercio electrónico como estrategia para promover la competitividad en MYPES de mujeres emprendedoras de Catacaos, Piura]. Clio: Revista de Historia, Ciencias Humanas dan Pensamiento Crítico, 5(9), 441–474. https://doi.org/10.5281/zenodo.14566763
Soimin, S. (2019). Kitab Undang-Undang Hukum Perdata (Vol. XVIII). Sinar Grafika.
Sujono, I., Mangesti, Y. A., & Suhartono, S. (2022). The seller’s liability due hidden defective products in the online selling and buying transaction base on UUPK. International Journal of Law Reconstruction, 6(2), 257. https://doi.org/10.26532/ijlr.v6i2.21522
Sutjipto, T. S., & Cahyono, E. F. (2020). Tadlis dan taghrir dalam transaksi pada e-marketplace. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 7(5), 874–885. https://doi.org/10.20473/vol7iss20205pp874-885
Wahyudi, I. N. K., Budiartha, I. N. P., & Ujianti, N. M. P. (2022). Perlindungan hukum terhadap konsumen akibat cacat produk pada saat produksi ditinjau dari Undang – Undang No. 8 Tahun 1999. Jurnal Interpretasi Hukum, 3(1), 89–94. https://doi.org/10.22225/juinhum.3.1.4644.89-94
Wibowo, D. E. (2020). How consumers in Indonesia are protected fairly? Indonesian Journal of Advocacy and Legal Services, 2(1), 57–70. https://doi.org/10.15294/ijals.v2i1.36546
Yozami, M. A. (2021, July 30). Melihat kelebihan, kelemahan dan permasalahan hukum sistem COD. Hukumonline.com. https://www.hukumonline.com/berita/a/melihat-kelebihan--kelemahan-dan-permasalahan-hukum-sistem-cod-lt6104c3d1461cb/?page=3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Harisma Annisa Al Islam, Sarah Khairani Harahap, M. Taufiq

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.