Building Holistic Islamic Education Towards Society 5.0: A Critical Study of Al-Syaibany's Ideas
DOI:
https://doi.org/10.58824/arjis.v4i2.351Keywords:
Islamic Education; Al-Syaibany’s Thought; Society 5.0Abstract
This research analyses Al-Syaibany's thoughts on Islamic education in the context of the Society 5.0 era. The aim is to explore the relevance of Al-Syaibany's curriculum concepts and learning methods to the needs of modern education that focuses on humans and technology. The research method uses a qualitative approach with a literature study, referring to Al-Syaibany's main book, Falsafah Pendidikan Islam, as well as secondary sources such as journals and related books. The results show that Al-Syaibany's curriculum emphasises the balance between religious values, the development of learners' potential, and relevance to the needs of society. The principles include harmony with religion, comprehensiveness, balance of knowledge, and adaptation to social change. In addition, his learning methods, such as problem-based methods and discussions, are in line with the demands of Society 5.0 which requires critical thinking skills, collaboration, and digital literacy. This research concludes that Al-Syaibany's thinking can be a solution to the challenges of education in the Society 5.0 era, especially in integrating Islamic values with technological advances. The implication is that educators and policy makers can adopt this concept to create a holistic and adaptive education system.
[Penelitian ini menganalisis pemikiran Al-Syaibany tentang pendidikan Islam dalam konteks era Society 5.0. Tujuannya adalah untuk mengeksplorasi relevansi konsep kurikulum dan metode pembelajaran Al-Syaibany dengan kebutuhan pendidikan modern yang berfokus pada manusia dan teknologi. Metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan studi literatur, mengacu pada buku utama Al-Syaibany, Falsafah Pendidikan Islam, serta sumber sekunder seperti jurnal dan buku terkait. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kurikulum Al-Syaibany menekankan keseimbangan antara nilai agama, pengembangan potensi peserta didik, dan relevansi dengan kebutuhan masyarakat. Prinsip-prinsipnya mencakup keselarasan dengan agama, komprehensivitas, keseimbangan ilmu, serta adaptasi terhadap perubahan sosial. Selain itu, metode pembelajarannya, seperti metode berbasis masalah dan diskusi, sejalan dengan tuntutan Society 5.0 yang membutuhkan keterampilan berpikir kritis, kolaborasi, dan literasi digital. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pemikiran Al-Syaibany dapat menjadi solusi untuk menghadapi tantangan pendidikan di era Society 5.0, terutama dalam mengintegrasikan nilai Islam dengan kemajuan teknologi. Implikasinya, pendidik dan pemangku kebijakan dapat mengadopsi konsep ini untuk menciptakan sistem pendidikan yang holistik dan adaptif.]
Downloads
References
Al-Syaibany, A. T. (1979). Falsafah Pendidikan Islam Terj. Hasan Langgungung. Penerbit Bulan Bintang.
Ariyanto, A., Dede, A., & Wahyu, A. R. (2021). Membangun SDM Tangguh di Tengah Gelombang. Insan Cendekia Mandiri.
Carayannis, E. G., & Morawska-Jancelewicz, J. (2022). The Futures of Europe: Society 5.0 and Industry 5.0 as Driving Forces of Future Universities. Journal of the Knowledge Economy, 13(4), 3445–3471. https://doi.org/10.1007/s13132-021-00854-2
Hermawati, K. A. (2023). Pendidikan Islam Era Transformasi Sosial Society 5.0: Studi Analisa Terhadap Hadis Nabi. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1). https://doi.org/10.24235/tarbawi.v8i1.14060
Hidayat, T., Firdaus, E., & Somad, M. A. (2020). Model Pengembangan Kurikulum Tyler Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 197. https://doi.org/10.24014/potensia.v5i2.6698
Ilham, D. (2020). Persoalan-Persoalan Pendidikan dalam Kajian Filsafat Pendidikan Islam. Didaktika, 9(2). https://jurnaldidaktika.org/179
Insani Kamil, S., Bayu Nugroho, A., & Desi Yayi Tarina, D. (2023). Pentingnya Pendidikan Bela Negara untuk Menumbuhkan Nasionalisme Mahasiswa Indonesia. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 925–933. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.245
Irkinovich, N. R. (2021). Ways To Increase Motivation To Study Foreign Language in a Non-Language University. E-Conference Globe, May, 179–180. https://papers.econferenceglobe.com/index.php/ecg/article/view/500
Kadwa, M. S., & Alshenqeeti, H. (2020). Impact of Students’ Proficiency in English on Science Courses in a Foundation Year Program. International Journal of Linguistics, Literature and Translation (IJLLT), 3(11), 55–67. https://doi.org/10.32996/ijllt
Khalilurrahman. (2021). Pendidikan Islam Omar Muhammad Al-Toumy Al-Syaibany Flasafah Al-tarbiyah Al-Aslamiyyah. Kalimantan Selatan: Tarbiyah Darussalam, 5(2), 53–60. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.58791/tadrs.v5i2.190
Mar’atus Sholikhah. (2020). Hubungan antara Filsafat dengan Pendidikan. Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 22–30. https://doi.org/10.52166/tabyin.v2i2.89
Mira, M. (2021). Curriculum Innovation ‘Independent Learning’ In The Era Of Society 5.0. Santhet?: Jurnal Sejarah, Pendidikan Dan Humaniora, 5(1). https://doi.org/Https://Doi.Org/10.36526/Js.V3i2.695.
Mourtzis, D., Angelopoulos, J., & Panopoulos, N. (2022). A Literature Review of the Challenges and Opportunities of the Transition from Industry 4.0 to Society 5.0. Energies, 15(17). https://doi.org/10.3390/en15176276
Musnaini, S., Wijoyo, H., & Indrawan, I. (2020). Industry 4.0 vs Society 5.0. Pena Persada.
Nadia Umami, N. (2019). Prinsip Umum Dan Khusus Pengembangan Kurikulum (Implikasinya Terhadap Penerapan Kurikulum 2013). As-Salam I, 8(2). https://doi.org/https://doi.org/10.51226/assalam.v8i1.131
Narvaez Rojas, C., Alomia Peñafiel, G. A., Loaiza Buitrago, D. F., & Tavera Romero, C. A. (2021). Society 5.0: A Japanese concept for a superintelligent society. Sustainability (Switzerland), 13(12). https://doi.org/10.3390/su13126567
Nasional, B. N. (2023). Survei Nasional Penyalahgunaan Narkoba 2023. BNN.
Omar Muhammad, A.-S. (1979). Falsafah Pendidikan Islam Terj. Hasan Langgulung. Penerbit Bulan Bintang.
Pereira, A. G., Lima, T. M., & Charrua-Santos, F. (2020). Industry 4.0 and Society 5.0: Opportunities and Threats. International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), 8(5), 3305–3308. https://doi.org/10.35940/ijrte.d8764.018520
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Sari Dewi, R. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498
Ramayulis. (2015). Filsafat Pendidikan Islam: Analisis Filosofis Sistem Pendidikan Islam. Kalam Mulia.
Salis Masruhin, Ali, H., & Rosadi, K. I. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Pendidikan Islam: Sistem Berfikir Kebenaran, Pengetahuan, Nilai (Moralitas). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 844–857. https://doi.org/https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i2.679
Sobarningsih, I., & Iskandar, S. (2022). Pendidikan Bela Negara di Sekolah?: Tinjauan Kepemimpinan Kepala Sekolah pada Generasi Milenial. Jurnal Basicedu, 6(4), 6877–6883. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3398
Sosial, D. K. (2023). Statistik Kriminal 2023. Badan Pusat Statistik.
Suratno, J., Sari, D. P., & Bani, A. (2022). Kurikulum Dan Model-Model Pengembangannya. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 2(1), 67–75. https://doi.org/https://doi.org/10.33387/jpgm.v2i1.4129
Susilo, S. (2020). Implementasi Manajemen Mutu Pendidikan Islam Menuju Era Society 5.0. Jote, 3(2). https://doi.org/Https://Doi.Org/10.31004/Jote.V3i2.3277
Tahar, A., Setiadi, P. B., Rahayu, S., Stie, M. M., & Surabaya, M. (2022). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12380–12381.
Tesar, M., Hytten, K., Kawehau Hoskins, T., Rosiek, J., & Jackson, A. Y. (2022). Philosophy of education in a New Key: Future of Philosophy of Education. Educational Philoshopy and Theory, 54(8).
Umra, S. I. (2019). Penerapan Konsep Bela Negara, Nasionalisme Atau Militerisasi Warga Negara. Jurnal Lex Renaissance, 4(1), 164–178. https://doi.org/10.20885/jlr.vol4.iss1.art9
Via Yunita Sari, I., Rifngatul Kamila, E., & Nurkholis. (2023). Transformasi Model Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam Menghadapi Era Society 5.0. Journals of Religion Philosophy and Social Science, 1(1), 26–41.
Yulianti, T. (2021). Public Speaking Ability Through Focus Group Discussion. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 5(2), 287–295. https://doi.org/10.33578/pjr.v5i2.8238
Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. IKAPI DKI Jakarta.
Zhang, H., Dai, Y., & Wang, Y. (2020). Motivation and second foreign language proficiency: The mediating role of foreign language enjoyment. Sustainability (Switzerland), 12(4), 1–13. https://doi.org/10.3390/su12041302
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kiki Hermawati, Johanis Valentino Fofied

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.