The Cadre Development Model of Wahdah Islamiyah Preachers: An Analysis of the Integration of Formal and Non-Formal Education

Authors

  • Samsuddin Samsuddin Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Hidayah Bogor
  • Iskandar Iskandar IAI STIBA Makassar
  • Agusman Agusman STID Mohammad Natsir Jakarta
  • Mowafg Masuwd University of Zawia
  • Abdurrahman Abdurrahman STAI Al-Gazali Bulukumba

DOI:

https://doi.org/10.58824/arjis.v4i3.448

Keywords:

da'wah, da'wah institutional, da'i cadre, Wahdah Islamiyah

Abstract

The development of Islamic da’wah in the digital era presents new challenges for Islamic organizations in producing preachers (da’i) who are not only knowledgeable but also adaptive to social, technological, and cultural transformations. The fragmentation between formal and non-formal education in many da’wah institutions has weakened the continuity between the spiritual, intellectual, and social aspects of preacher formation. In this context, Wahdah Islamiyah becomes a significant case to study, as it has successfully developed a cadre system that integrates education, training, and da’wah in a holistic and systematic manner. This study aims to analyze the da’wah and preacher training system of Wahdah Islamiyah as a comprehensive model of institutional da’wah. The research employs a library-based qualitative approach with critical analysis of primary and secondary sources, including relevant previous studies. The results indicate that Wahdah Islamiyah successfully integrates da’wah bil lisan (preaching by speech), bil hal (by action), and bil qalam (by writing) within a multi-level and structured cadre system oriented toward character formation. This model emphasizes three main educational dimensions—ruhiyah (spiritual), tsaqafiyah (intellectual), and jasadiyah (physical)—which are crystallized into five core cadre characteristics: mu’min, mushlih, mujahid, muta’awin, and mutqin. The study highlights a key novelty: Wahdah Islamiyah perceives da’wah not merely as a spiritual activity but as an educational, social, and cultural strategy that aligns with the needs and challenges of the digital age. The findings contribute conceptually and practically to the development of da’wah organization strategies, the strengthening of Islamic education, and the formulation of contextual and inclusive religious policies.

[Perkembangan dakwah Islam di era digital menghadirkan tantangan baru bagi organisasi Islam dalam melahirkan kader da’i yang tidak hanya berwawasan keilmuan, tetapi juga adaptif terhadap perubahan sosial, teknologi, dan budaya global. Fragmentasi antara pendidikan formal dan non-formal di berbagai lembaga dakwah menyebabkan lemahnya kesinambungan antara aspek spiritual, intelektual, dan sosial kader da’i. Dalam konteks tersebut, Wahdah Islamiyah menarik untuk dikaji karena berhasil mengembangkan sistem kaderisasi yang memadukan pendidikan, pembinaan, dan dakwah secara integral. Penelitian ini bertujuan menganalisis sistem dakwah dan kaderisasi da’i Wahdah Islamiyah sebagai model dakwah institusional yang komprehensif. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kepustakaan dengan analisis kritis terhadap literatur primer dan sekunder, termasuk temuan penelitian terdahulu yang relevan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Wahdah Islamiyah berhasil mengintegrasikan dakwah bil lisan, bil hal, dan bil qalam dalam sistem kaderisasi da’i yang berjenjang, sistematis, dan berorientasi pada pembentukan karakter. Model kaderisasi ini menekankan tiga dimensi utama pendidikan, yaitu ruhiyah, tsaqafiyah, dan jasadiyah, yang kemudian dikristalisasi dalam lima karakter inti kader: mu’min, mushlih, mujahid, muta’awin, dan mutqin. Temuan penelitian ini menegaskan kebaruan bahwa Wahdah Islamiyah tidak hanya memandang dakwah sebagai aktivitas spiritual, tetapi juga sebagai strategi pendidikan, sosial, dan kultural yang relevan dengan kebutuhan serta tantangan era digital. Implikasi penelitian ini memberikan kontribusi konseptual dan praktis bagi pengembangan strategi organisasi dakwah, penguatan pendidikan Islam, dan perumusan kebijakan keagamaan yang kontekstual serta inklusif.]

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus, A. (2025). KONSEP TAUHID PERSPEKTIF NASHIR AL-UMAR: IMPLEMENTASI DALAM DAKWAH DAN PENDIDIKAN DI ERA MODERN. Jurnal Bina Ummat: Membina dan Membentengi Ummat, 8(1), 145-158. https://doi.org/10.38214/jurnalbinaummatstidnatsir.v8i1.338

Agusman, A., Samsuddin, S., & Maya, R. (2025). Implementasi Pendidikan Kaderisasi Dai Berbasis Masjid: Studi Kasus Sekolah Dai Azura (SADAR) Masjid Azura Bogor. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(2), 2928-2942.

Agusman, et.al. (2025). KONSEP TAUHID PERSPEKTIF NASHIR AL-UMAR: IMPLEMENTASI DALAM DAKWAH DAN PENDIDIKAN DI ERA MODERN. Jurnal Bina Ummat: Membina dan Membentengi Ummat, 145-158 https://doi.org/10.38214/jurnalbinaummatstidnatsir.v8i1.338.

Al-Atsari, A. (2011). Al-Wajiz Fi Aqidah Al-Salaf Al-Shalih. Riyadh: Al-Ghuraba.

Asiyah, S., & Hakim, L. (2022). Dakwah digital di era milenial: Strategi komunikasi dakwah di media sosial. Jurnal Komunikasi Islam, 12(2), 211–229. https://doi.org/xxxx

Azwar, A., & Iskandar, I. (2024). Dakwah Islam bagi Gen-Z: Peluang, Tantangan, dan Strategi: Islamic Preaching for Gen-Z: Opportunities, Challenges, and Strategies. DIRASAH: Jurnal Kajian Islam, 1(1), 17–38. Retrieved from https://litera-academica.com/ojs/dirasah/article/view/3

Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40.

Bunt, G. R. (2018). Hashtag Islam: How Cyber-Islamic Environments Are Transforming Religious Authority. University of North Carolina Press.

Campbell, H. A., & Tsuria, R. (Eds.). (2021). Digital religion: Understanding religious practice in digital media. Routledge.

Chaplin, C. (2018). Salafi Islamic pop culture and the Internet in Indonesia. Indonesia and the Malay World, 46(134), 61–79. https://doi.org/10.1080/13639811.2018.1416757

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.

Dedi Supriadi, Taufiqurrahman, & Samsuddin. (2025). INOVASI PEMBELAJARAN PAI DI ERA DIGITAL: STRATEGI MENUMBUHKAN MINAT BELAJAR GEN-Z. TADBIRUNA, 1(2), 319-334. https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i2.1506

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The Sage Handbook of Qualitative Research. sage.

DPP Wahdah Islamiyah. 2021. "Sistem Dakwah dan Kaderisasi Wahdah Islamiyah." Muktamar IV Wahdah Islamiyah. Makassar: DPP Wahdah Islamiyah. 16.

Eickelman, D. F. (2003). New media in the Muslim world: The emerging public sphere. Indiana University Press.

Esposito, J. L., & Shahin, E. E. D. (Eds.). (2016). The Oxford handbook of Islam and politics. Oxford University Press.

Esposito, J. L., & Yilmaz, I. (2016). Islam and peacebuilding: the Gülen Movement in global action. In The Ashgate Research Companion to Religion and Conflict Resolution (pp. 15-32). Routledge.

Fauzi, A., & Rusli, A. B. (2024). Partisipasi Pendidikan Wahdah Islamiyah Dalam Sistem Demokratisasi Masyarakat Muslim Indonesia. The Teacher of Civilization: Islamic Education Journal, 5(2). Doi: http://dx.doi.org/10.30984/jpai.v5i2.3204

George, A. L., & Bennett, A. (2005). Case studies and theory development in the social sciences. mit Press.

Given, L. M. (Ed.). (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Sage publications.

Hadiati, R. (2017). Peran organisasi Wahdah Islamiyah dalam dakwah di Indonesia. Jurnal Dakwah dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 8(2), 133–148.

Hanif, M. (2022). Kesiapan lembaga dakwah dalam menghadapi tantangan dakwah milenial. Jurnal Dakwah Kontemporer, 9(1), 77–95.

Hart, C. (2018). Doing a literature review: Releasing the research imagination.

Hefner, R. W. (2020). Shari'a Politics: Islamic Law and Society in the Modern World. Indiana University Press.

Iskandar, Samsuddin, Yusup, A. M., Shamsul, M. N., & Agusman. (2025). Model pendidikan kaderisasi da’i di Wahdah Islamiyah dalam perspektif pendidikan Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 190–207. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v14i2.19760

Ismail, I. (2018). Mengagas Paradigma Baru Dakwah Era Milenial. Jakarta: Prenadamedia Group.

Jurdi, S. (2007). Sejarah Wahdah Islamiyah: Sebuah geliat ormas Islam di era transisi. Kreasi Wacana.

Jurdi, S. (2021). Wahdah Islamiyah dan Gerakan Islam Indonesia. Yogyakarta : Gramasurya.

Kuswara, H. (2016). Strategi komunikasi Wahdah Islamiyah di Sulawesi Selatan. Leutikaprio.

Mandaville, P. G. (2003). Transnational Muslim politics: Reimagining the umma. Routledge.

Maya, R. (2025). Neo-Tarbiyah: rekonsepsi pendidikan islam di tengah revolusi industri 4.0. Multidisciplinary Nusantara Center, 1(1), 9-20.

Moleong, L. J., & Surjaman, T. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif.

Muhlisin. (2024). Tantangan Globalisasi terhadap Pendidikan Karakter Islami. In Ningsih, I.W., et.al Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam (p. 173). Lombok: CV. Al-Haramain Lombok.

Mun'im, A. (2025). Wawancara Ketua Puslitbang DPP Wahdah Islamiyah. (Samsuddin, Interviewer)

Ningsih, I. W., Andini, A., Rahmawati, S., Ali, A., Hajras, M., Mahahamid, N. L., ... & Muhlisin, M. (2024). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Lombok: CV. Al-Haramain Lombok

Nowell, L. S., Norris, J. M., White, D. E., & Moules, N. J. (2017). Thematic analysis: Striving to meet the trustworthiness criteria. International journal of qualitative methods, 16(1), 1609406917733847.

Nubowo, A. (2020). Indonesian hybrid Salafism: Wahdah Islamiyah’s rise, ideology and Utopia. In Rising Islamic Conservatism In Indonesia (pp. 181-197). Routledge.

Nuh, Sayyid Muhammad. 2011. Manhaj Ahlissunnah Wal Jama'ah Fi Qadhiyatit Taghyir bi Janibaihi Ad-Da'wi Wat Tarbawiy. Kairo: Darussalam.

Qurani, A. (2023). Komunitas hijrah dan dinamika dakwah urban. Jurnal Studi Agama dan Masyarakat, 14(1), 55–74.

Saldaña, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers.

Samsuddin, & Agusman. (2024). Mosque-Based Preacher Cadre Education: Implementation at AZURA Preachers School (SADAR) Asura Mosque, Kemang Village, Kemang District, Bogor Regency. Jurnal Sahid Mengabdi : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(02), 47–56. https://doi.org/10.56406/jsm.v3i02.617

Samsuddin, S. (2024). Sistem kaderisasi dai. Sleman: Zahir Publishing.

Samsuddin, S., Abdul Jabar Idharudin, & Agusman, A. (2025). Dasar-dasar Pendidikan Islam Perspektif Hasan Langgulung dan Relevansinya di Era Disrupsi: The Fundamentals of Islamic Education from Hasan Langgulung’s Perspective and Its Relevance in the Era of Disruption. DIRASAH: Jurnal Kajian Islam, 2(1), 202–223. Retrieved from https://litera-academica.com/ojs/dirasah/article/view/122

Samsuddin, S., Abdurrahman, A., & Yusup, A. (2025). Internalisasi Karakter Religius melalui Halaqah Tarbiyah: Studi Persepsi Siswa di SMA Al-Qur’an Wahdah Islamiyah. Al - Mujaddid: Jurnal Ilmu-Ilmu Agama, 7(1), 25-42. https://doi.org/10.51482/almujaddid.v7i1.121

Samsuddin, S., Iskandar, I., & Nurshamsul, M. (2020). Pendidikan kader da’i ormas Wahdah Islamiyah melalui halaqah tarbiyah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 283–300. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v9i2.3527

Samsuddin, S., Rahendra Maya, & Agusman, A. (2024). Konsep Tauhid dalam Perspektif Syekh Bin Baz dan Implementasinya dalam Dakwah dan Pendidikan di Era Global: The Concept of Tawhid from Sheikh Bin Baz’s Perspective and Its Implementation in Da’wah and Education in the Global Era. DIRASAH: Jurnal Kajian Islam, 1(2), 147–164. Retrieved from https://litera-academica.com/ojs/dirasah/article/view/27

Shamsul, M. N., Kato, I., & La Hanufi, S. (2021). Efektivitas Metode Talaqqi Pada Halaqah Tarbiyah Di Wahdah Islamiyah Sulawesi Tenggara Dan Analisis Metode Talaqqi Dalam Kitab ‘Uddatu At Talabi Binajmi Manhaj At Talaqqi Wa Al Adab. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 7(1), 99-106. doi:10.35326/pencerah.v7i1.1018.

Shamsul, Mariyanto N., et al. (2021) "Efektivitas Metode Talaqqi pada Halaqah Tarbiyah di Wahdah Islamiyah Sulawesi Tenggara dan Analisis Metode Talaqqi dalam Kitab ‘Uddatu At Talabi Binajmi Manhaj At Talaqqi Wa Al Adab." Sang Pencerah, vol. 7, no. 1, 27, pp. 99-106, doi:10.35326/pencerah.v7i1.1018.

Supriadi, D., Taufiqurrahman, T., & Samsuddin,S. (2025). INOVASI PEMBELAJARAN PAI DI ERA DIGITAL: STRATEGI MENUMBUHKAN MINAT BELAJAR GEN-Z. TADBIRUNA, 1(2), 319-334. https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i2.1506

Suriati, S. (2020). Strategi dakwah Wahdah Islamiyah di era digital. Jurnal Ilmu Dakwah, 40(1), 23–39.

Syandri. (2021). K.H. Fathul Muin Dg. Maggading dalam pergolakan dakwah Sulawesi Selatan akhir abad XX. CV. Arrahmah Sukses Berkah.

Tahumil, Z. (2022). Strategi dakwah Wahdah Islamiyah dalam menyebarkan ajaran Islam di Lolak Sulawesi Utara [Doctoral dissertation, IAIN Manado]. https://repository.iain-manado.ac.id/view/creators/Tahumil%3AZakiah%3A%3A.html

Taqiyuddin, M. (2024a, November 11). Hidupkan semangat dakwah dengan media: Pelatihan yang menjadi titik balik perubahan. Wahdah Islamiyah. https://wahdah.or.id/hidupkan-semangat-dakwah-dengan-media-pelatihan-yang-menjadi-titik-balik-perubahan/

Taqiyuddin, M. (2024b, December 7). Wahdah Islamiyah perluas jangkauan dakwah di 253 daerah Indonesia dan 5 negara di dunia. https://wahdah.or.id/wahdah-islamiyah-perluas-jangkauan-dakwah-di-253-daerah-indonesia-dan-5-negara-di-dunia/

Wahdah.Or.id, A. (2025). Tentang Kami . Retrieved from Wahdah.or.id.

Yusup, A. M., & Shamsul, M. N. (2025). Model pendidikan kaderisasi da’i di Wahdah Islamiyah dalam perspektif pendidikan Islam. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 190-207.

Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Downloads

Published

2025-10-12

How to Cite

Samsuddin, S., Iskandar, I., Agusman, A., Masuwd, M. ., & Abdurrahman, A. (2025). The Cadre Development Model of Wahdah Islamiyah Preachers: An Analysis of the Integration of Formal and Non-Formal Education. Abdurrauf Journal of Islamic Studies, 4(3), 237–254. https://doi.org/10.58824/arjis.v4i3.448