Research Trends in Halal Certification and Labeling: Bibliometric Analysis and Systematic Literature Review

Authors

  • Saipul Azis Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia
  • Hulwati Hulwati Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia
  • Duhriah Duhriah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia
  • Aidil Novia Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.58824/arjis.v3i3.169

Keywords:

BPJPJH;, Halal Labeling, Halal Certification

Abstract

Indonesia as a country with a Muslim majority makes halal not only a religious principle, but also a significant economic driver. Halal products are no longer just a preference, but a necessity for the majority of consumers in Indonesia. This study aims to see the research trend on halal certification and labeling with bibliometric analysis and systematic literature review. This type of research uses a combined qualitative and quantitative approach in the form of bibliometric analysis, as well as a systematic literature review (SLR) related to halal certification and labeling. Quantitative and qualitative approaches are used using Google Scholar data with a time span of 2015-2023 with the keywords "sertifikasi dan labelisasi halal ". From the bibliometric analysis, there is a publication trend from year to year where the publication trend of research on halal certification and labeling during the period 2018-2023 illustrates a significant increase in terms of the number of publications where in 2023 it was the year with the highest number of publications with 67 article publications, then the Indonesian Journal of Hala became the top journal that published a lot of halal certification and labeling. then the emergence of keywords that appear in several publications, namely "Halal Certification" and "Halal Label". Then from the Vosviewr data processing, 4 clusters were produced which produced several sub-themes including the importance of halal labeling, the importance of halal certification, the role of BPJPH in halal certification and labeling and the importance of awareness of halal products.

[Indonesia sebagai negara dengan mayoritas beragama islam menjadikan halal bukan hanya sekadar prinsip agama, tetapi juga telah menjadi pendorong ekonomi yang signifikan. Produk halal bukan lagi sekadar preferensi, tetapi keharusan bagi mayoritas konsumen di Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk melihat tren penelitian tentang sertifikasi dan labelisasi halal dengan analisis bibliometrik dan systematic literature review. Jenis penelitian ini menggunakan pendekatan gabungan kualitatif dan kuantitatif berupa analisis bibliometrik, serta systematic literature review (SLR) terkait seertifikasi dan labelisasi halal. Pendekatan kuantitatif dan kualitatif digunakan menggunakan data Google Scholar dengan rentang waktu 2015-2023 dengan kata kunci”sertifikasi dan labelisasi halal”. Dari analisis bibliometrik terdapat tren publikasi dari tahun ketahun dimana pada tren publikasi penelitian mengenai sertifikasi dan labelisasi halal selama periode 2018-2023 menggambarkan sebuah peningkatan yang signifikan dari segi jumlah publikasi dimana ditahun 2023 menjadi tahun dengan jumlah publikasi tertinggi dengan 67 publikasi artikel, selanjut jurnal Indonesia Journal of Hala menjadi top jurnal yang banyak mempublikasi sertifikasi dan labelisasi halal. kemudian kemunculan kata kunci yang muncul dibeberapa publikasi yakni "Halal Certification" dan "Halal Label”. Kemudian dari olah data Vosviewr menghasilkan 4 kluster yang menghasilkan beberapa subtema diantaranya pentingnya labelisasi halal, pentingnya sertifikasi halal, peran BPJPH dalam sertifikasi dan Labelisasi halal dan pentingnya Kesadaran pada produk halal].

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfarizi, M. (2023). The Role of Halal Certification and Compliance of Halal Practices To Sustainable Business Performance: Investigation of Empirical Modeling of The Nusantara Culinary Msme Sector. Harmoni, 22(1), 93–116. https://doi.org/10.32488/harmoni.v1i22.654

Athief, F. H. N., Rizki, D., & Pratwindya, A. (2022). Performa Bank Wakaf Mikro Selama 2017-2021: Sebuah Studi Literatur Sistematis (Systematic Literature Review). IQTISHADIA Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah, 9(2), 204–221. https://doi.org/10.19105/iqtishadia.v9i2.6727

Azis, S., Rozalinda, R., & Wira, A. (2023). Tren Dan Fokus Penelitian Inflasi Global: Sebuah Analisis Bibliometrik. Journal of Economic, Business and Engineering (JEBE), 5(1), 10–22. https://doi.org/https://doi.org/10.32500/jebe.v5i1.5367

BPJPH, K. (2023). Dashboard Sertifikat Halal. Https://Bpjph.Halal.Go.Id/Detail/Kepkaban.

Citraningrum, R. A. (2023). Peran Badan Penyelenggaraan Jaminan Produk Halal (Bpjh) Dalam Melakukan Pengawasan Terhadap Produk Yang Memiliki Label Halal Di Indonesia (analisis berdasarkan UU No. 33 Tahun 2014 tentang Jminan Produk Halal). Eprints.Ums.Ac.Id, 4(1), 88–100. https://eprints.ums.ac.id/id/eprint/108832

Fischer, J. (2012). Branding halal: A photographic essay on global Muslim markets. Anthropology Today, 28(4), 18–21. https://doi.org/10.1111/j.1467-8322.2012.00886.x

Hamka, H., Siradjuddin, S., Efendi, A., & Arifin, A. (2023). Edukasi dan Promosi Produk Halal (Kajian Literatur). Journal of Islamic Economic and Law, 1(1), 27–34. https://doi.org/10.59966

Hasan, H. (2016). A Study on Awareness and Perception Towards Halal Foods Among Muslim Students in Kota Kinabalu , Sabah. Proceedings of the Australia-Middle East Conference on Business and Social Sciences, April 2016, 803–811.

Herudiansyah, G., Candera, M., & Pahlevi, R. (2019). Penyuluhan Pentingnya Label Pada Kemasan Produk dan Pajak Pada Usaha Kecil Menengah (Ukm) Desa Tebedak Ii Kecamatan Payaraman Ogan Ilir. Suluh Abdi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1, 84–89. https://doi.org/https://doi.org/10.32502/sa.v1i2.2296

Ilyas, M. (2018). Sertifikasi dan Labelisasi Produk Halal Perspektif Maslahat. Jurnal Al-Qadau: Peradilan Dan Hukum Keluarga Islam, 4(2), 357. https://doi.org/10.24252/al-qadau.v4i2.5682

Khasanah, M. (2020). Peranan Media Sosial Sebagai Agen Sosialisasi Halal dalam Membangun Kesadaran Halal: Studi Netnografi. Al-Tijary, 5(2), 139–157. https://doi.org/10.21093/at.v5i2.2116

Kusumaningsih, R. (2023). Fungsi Pengawasan BPJPH Terhadap Sertifikat Halal Bagi Produk Makanan Olahan Berbasis UMKM. Legalitas: Jurnal Ilmiah Ilmu Hukum, 8(2), 9–18. https://doi.org/https://doi.org/10.31293/lg.v8i2.7455

Maslul, S., & Utami, I. R. (2018). Halal Food Products Labeling According to Islamic Business Ethics and Consumers Protection Law. Al-Iktisab: Journal of Islamic Economic Law, 2(2). https://doi.org/10.21111/al-iktisab.v2i2.3900

Mirdhayati, I., H. Zain, W. N., Prianto, E., & Fauzi, M. (2020). Sosialisasi peranan sertifikat halal bagi masyarakat Kelurahan Kampung Baru, Kecamatan Senapelan, Kota Pekanbaru. Unri Conference Series: Community Engagement, 2, 117–122. https://doi.org/10.31258/unricsce.2.117-122

Monavia Ayu, R. (2022). Jumlah Penduduk Muslim Indonesia Terbesar di Dunia pada 2022. DataIndonesia.Id. https://dataindonesia.id/varia/detail/populasi-muslim-indonesia-terbesar-di-dunia-pada-2022

Muhtadi, T. Y. (2020). Perbandingan Mekanisme Sertifikasi Produk Halal Antara Indonesia Dengan Malaysia. Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 10(1), 32–43. https://doi.org/10.33592/pelita.vol10.iss1.500

Pusat Data dan Informasi Obat dan Makanan. (2018). Siaran Pers Tindak Lanjut Terhadap Temuan Produk Viostin Ds dan Enzyplex. POM.Go.Id. https://www.pom.go.id/siaran-pers/siaran-pers-tindak-lanjut-terhadap-temuan-produk-viostin-ds-dan-enzyplex

Rozjiqin, M. F., & Ridlwan, A. A. (2022). Pengaruh Label Halal, Harga, dan Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Starbucks. JEBA (Journal of Economics and Business Aseanomics), 7(1). https://doi.org/10.33476/jeba.v7i1.2419

Saputri, O. B. (2020). Pemetaan Potensi Indonesia Sebagai Pusat Industri Halal Dunia. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 5(2), 23–38. https://doi.org/https://doi.org/10.30651/jms.v5i2.5127

Sara, S. K., Ahmad, R. M., & Arkiang, F. (2022). Pengaruh Kesadaran Halal Terhadap Minat Beli Kosmetik Halal. Jurnal Asy-Syarikah: Jurnal Lembaga Keuangan, Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4(1), 21–37. https://doi.org/10.47435/asy-syarikah.v4i1.820

Sholichah, I. U. (2023). Urgensi Label Halal Pada Produk Makanan Perspektif Hukum Islam. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 6(1), 27–40. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.8107046

Sri Ernawati, & Iwan Koerniawan. (2023). Pengaruh Label Halal Dan Kesadaran Halal Terhadap Minat Pembelian Konsumen Pada Produk Umkm Di Kota Bima. E-Bisnis?: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 16(1), 207–215. https://doi.org/10.51903/e-bisnis.v16i1.1185

Statistik, B. P. (2020). Jumlah Penduduk Menurut Wilayah, Kelompok Umur, dan Jenis Kelamin, INDONESIA, Tahun 2020. Https://Sensus.Bps.Go.Id/Topik/Tabular/Sp2020/5/1/0.

Sumbalatu, J., Prasojo, W. B., & Panjaitan, A. M. (2023). Persepsi Masyarakat Terhadap Label Halal Pada Restoran. Jurnal Pena Islam?: Jurnal Penelitian Ilmu Tarbiyah, Syariah, Dan Kajian Umum Keislaman, 3(1), 25–34.

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Wahidah Z. (2023). Perspektif Ekonomi Islam Terhadap Etika Transaksi Jual Beli di Pasar Tradisional. Abdurrauf Journal Of Islamic Studies (ARJIS), 2(1), 31–43. https://doi.org/https://doi.org/10.58824/arjis.v2i2.75

Wardani, L. A. K., & Aminy, M. H. (2023). Analisis Pentingnya Labelisasi Halal Terhadap Peningkatan Penjualan Produk Inkubator Bisnis Universitas Islam Al-Azhar Mataram. Jurnal Kompetitif?: Media Informasi Ekonomi Pembangunan, Manajemen Dan Akuntansi, 9(2), 43–58. https://doi.org/https://doi.org/10.36679/kompetitif.v9i2.17

Yulia, Lady, Agama, K., & Indonesia, R. (2015). Halal Products Industry Development Strategy. Jurnal Bimas Islam, 8(1), 121–162. https://doi.org/https://doi.org/10.37302/jbi.v8i1

Yunus, N. S. N. M., Rashid, W. E. W., Ariffin, N. M., & Rashid, N. M. (2014). Muslim ’ s Purchase Intention towards Non-Muslim ’ s Halal Packaged Food Manufacturer. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 130, 145–154. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.018

Downloads

Published

2024-10-18

How to Cite

Azis, S., Hulwati, H., Duhriah, D., & Novia, A. . (2024). Research Trends in Halal Certification and Labeling: Bibliometric Analysis and Systematic Literature Review. Abdurrauf Journal of Islamic Studies, 3(3), 232–253. https://doi.org/10.58824/arjis.v3i3.169