The Influence of STAD Learning Model, Think Pair Share and Conventional Learning
DOI:
https://doi.org/10.58824/arjis.v3i2.130Keywords:
Critical Thinking Skills, Learning Models, School Background.Abstract
This study aims to describe the effect of the application of STAD, TPS and Conventional learning models on students' Critical Thinking Skills, the effect of the application of STAD, TPS and Conventional learning models on students' Critical Thinking Skills based on students' school origin, find out whether there is an interaction between the Learning Model and School Origin in determining the Critical Thinking Skills Score Students in PAI subjects. This study uses a quantitative approach with a quasi-experimental method and technical data analysis using a two-track ANOVA analysis using the SPSS application. The sample taken was 61 students from SMK Pertiwi Sukamandi class X TBSM. The results of this study show that there are differences in students' Critical Thinking Skills in PAI subjects based on learning models (STAD, TPS and Konv), there are no differences in students' Critical Thinking Skills in PAI subjects based on school origin (SMP and MTS); there is no interaction between Learning Models and School Origin in determining Critical Thinking Skills students in PAI subjects.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh penerpan model pembelajaran STAD, TPS dan Konvensional terhadap Critical Thinking Skills siswa, pengaruh penerpan model pembelajaran STAD, TPS dan Konvensional terhadap Critical Thinking Skills siswa berdasarkan asal sekolah siswa, mengetahui apakah terdapat interaksi antara Model Pembelajaran dan Asal Sekolah dalam menentukan Skor Critical Thinking Skills Siswa Pada Mata Pelajaran PAI. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode quasi eksperimen dan teknis analisis data menggunakan analisis ANOVA dua jalur dengan menggunakan aplikasi SPSS. Sampel yang diambil sebanyak 61 siswa dari sekolah SMK Pertiwi Sukamandi kelas X TBSM. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa terdapat perbedaan Critical Thinking Skills siswa pada mata Pelajaran PAI berdasarkan model pembelajaran (STAD, TPS dan Konv), tidak terdapat perbedaan Critical Thinking Skills siswa pada mata Pelajaran PAI berdasarkan Asal sekolah (SMP dan MTS); tidak terdapat interaksi antara Model Pembelajaran dan Asal Sekolah dalam menentukan Critical Thinking Skills siswa pada mata Pelajaran PAI
Downloads
References
Abidin, Y. (2016). Revitalisaai Penilaian Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Multiliterasi Abad Ke-21. PT. Refika Aditama.
Ariningsih, N. L. T., Fitriani, H., & Safnowandi, S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Educatoria: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(4), 248–261.
Budiyono, S., & Ngumarno, N. (2019). Improving student learning achievements through application of the student teams achievement divisions (STAD) method. Journal of Applied Studies in Language, 3(2), 140–147.
Eviliyanida. (2011). Model Pembelajaran Kooperatif. Visipena Journal, 2(1), 21–27. https://doi.org/10.46244/visipena.v2i1.36
Faiz, A., & Soleh, B. (2021). Implementasi pendidikan karakter berbasis kearifan lokal. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 7(1), 68–77.
Halimah, N. (2017). Perbedaan pengaruh model Student Teams Achievement Division (STAD) dan Numbered Heads Together (NHT) terhadap hasil belajar matematika siswa kelas V SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 267–275.
Hidayanti, N. H. (2023). Upaya Membentuk Karakter Peserta Didik Melalui Pendidikan Agama Islam Di Smp Darussalam Koposari Cileungsi-Bogor. Chatra: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 33–51.
Jhon Lie. (2008). Zainichi (Koreans in Japan): Diasporic Nationalism and Postcolonial Identity. (Univ of California Press, 8.
Kurniawan, M. I. (2015). Mendidik untuk membentuk karakter siswa sekolah dasar: studi analisis tugas guru dalam mendidik siswa berkarakter pribadi yang baik. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(2), 121–126.
Nurjaman, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Implementasi Desain Pembelajaran “Assure.” Penerbit Adab.
Purba, D. L., & Andhany, E. (2018). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Yang Diajar Dengan Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (Tps) Dan Student Teams Achievement Division (Stad) Pada Pembelajaran Matematika Di Mts Swasta Umar Bin Khattab. AXIOM?: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 31–45. https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1768
Putri, H. K., Pratiwi, I. A., & Masfuah, S. (2023). Model Student Team Achievement Division Berbantuan Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1769–1776. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.6153
Rambe, P., & Nurwahidah, N. (2023). The impact of Problem-Based Learning learning methods on the development of islamic education learning. Journal of Insan Mulia Education, 1(1), 25–30.
Rini, R. (2022). Keterampilan Pembelajaran Abad 21 Communication, Collaboration, Critical Thinking Dan Creative Thinking (4C) Dengan Pendekatan Model Problem Based Learning Meningkatkan Hasil Belajar PAI Materi Luqman Al-Hakim Kelas 5 SDN 010 Bengkulu Utara. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(9), 25–330.
Twiningsih, A., Retnawati, H., & Cahyandaru, P. (2022). Pengaruh model pembelajaran kooperatif terhadap keterampilan berpikir kritis dan kreatif dalam pembelajaran IPA pada siswa Sekolah Dasar. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an Vol. 6, No. 2, 2022, Pp. 59-69, 6(2), 59–69.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yuliani, Wati Susilawati, Adam Malik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.